Jag är en Googlare!

Satt och funderade när jag åt min sallad.
"Jag vet att den är nyttig, men vad innehåller den egentligen?"
Så jag googlade fram lite om några av ingredienserna.
Det som kan läggas till är en hårdbrödmacka, pasta eller ris och rivna morötter.
Hur toppengott som helst. Gärna med en te-kopp eller ett glas mjölk.

Pumpakärnor är rika på mineraler, vitaminer och protein.
De innehåller också mycket omättat fett.

Kidneybönor är rika på protein, fibrer och mineraler.
Är långsamma kolhydrater med lågt GI.

Tonfisk är rikt på protein (ca 25%).
Innehåller nyttigt fleromättat fett, Omega 3, Omega 6 och
fettlösliga vitaminer A, D och E. Innehåller även B-vitaminerna Niacin och Tiamin.

Tomat innehåller vatten, fibrer, vitaminerna C, Niacin, B1, B2, A och E.
Mineralerma, Fosfor, Kalium Magnesium, Selen och zink.
Tomat i olika former innehåller stora mängder av en karotenoid
(Karotenoid är ett fettlösligt näringsämne och ett organiska färgämne
som naturligt förekommer i växter och vissa fotosyntetiska organismer
som alger, vissa typer av svampar och vissa bakterier.
Karotenoider har antioxidativa egenskaper.
)

Majs innehåller Fosfor, Järn och E-vit.

Gurka är en av de mest vattenrika grönsakerna (består av hela 96% vatten) men
innehåller även vitaminer och mineraler i mindre mängd.

Äpple
innehåller bla Fosfor, Kalium, C-vitamin, Kalium och vatten.

(Mer om receptet finns under "Annas goda nyttiga sallad".)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0